søndag 4. september 2011

Dette gulvet valgte vi/ We chose this floor

Valget ble veldig vanskelig da vi måtte velge hva slags gulv vi vil legge når det vannskadede gulvet måtte bort. Under var det gammelt tregulv, men det var lappet med sponplater flere steder, så det blir dessverre ikke pent å beholde det. Om vi hadde valgt ny parkett og malt den, ville det blitt helt flatt og ikke sett så autentisk ut som det gamle. Men vi ville ikke ha umalt, tradisjonell eik 3-stavs parkett heller. Det var da vi kom over Solidfloors vintage-kolleksjon. De produserer eksklusiv parkett som hvitoljes, røykes og håndpusses for å se ut som originalt tregulv! Dette gjør at gulvet får en fantastisk overflate.
Gulvet vi har endt opp med heter Vintage Alaska og er i hvitoljet og røkt eik med 19 cm brede staver og fasettert kant så hvert bord blir markert som på et ekte tregulv. Fordi dette gulvet er omtrent tre ganger så dyrt som det forsikringsselskapet dekker, blir dette svindyrt for oss. Men jeg håper det er verdt det! Bare ta en titt på de fine bildene, så får dere et inntrykk av hvordan det blir.
 (Foto: Solidfloor)

17 kommentarer:

Hege sa...

Nydelig!!!
Godt valg!

Klem;)

Myke minutter sa...

Wow, det var kjempefint! :) Vi har også hatt vannskade i hele kjelleren i sommer. Men der blir det nok lagt samme parkett som før, som matcher de to andre etasjene våre. Ha en fortsatt super søndagskveld!

Marit sa...

Veldig leit at dere måtte rive det vakre gulvet!men dette gulvet tror jeg blir en fin erstatning,var rålekkert!:)
Jeg skjønner godt at dette ble et vanskelig valg.Vi holder på å bygger oss hus som jeg helst vil ha gammelt,så det blir noen vanskelige valg fremover!

Gleder meg til å se det nye gulvet:)

Klem M

Unknown sa...

Så fint!! Synd dere må rive det gamle, men dette blir nok rålekkert:) Må nok inn å sjekke leverandøren, takk for tips;)

Anonym sa...

Skikkelig flott gulv og takk for tipset om leverandør:)

Bettum Villa sa...

Skikkelig synd med det gamle gulvet altså, men dette var jo et herlig nytt valg. Kunne gitt et bein og en arm for å fått det nydelige gulvet i mitt eget hjem.

Klem Madelén

INNENANSICHTEN sa...

Hello!
Det nye gulvet vil se være stor. Et meget godt valg! Han har en fin, behagelig farge. Jeg synes også det er veldig chic, hvis gulvet er bred.
Jeg er nysgjerrig på utfallet.
Mange hilsener til Norge
Uschi

Tinas bo sa...

Jättesnyggt golv!
Bra val!

Kramis Tina

Tonje sa...

Måtte sjekke nettsida. Kjempeflott golv, eit godt valg :)

Simones Country Home sa...

Oyyy det blir jo dritlekert da!!! Skikkelig fint. ;o)

Du skulle ha sett gulvene mine du da, de jeg kjøpte i Frankrike, de er lekre. ;o)))


Ha en super uke.


Klem Simone ;o)

Linn sa...

Det gulvet var utrolig fint! Har selv lyst på sånn :) Det er nok verdt det!

Tina sa...

Superfint gulv, det blir dere helt sikkert superfornøyd med.

Anonym sa...

Hei Stine! Jeg elsker bloggen din! Utrolig mye inspirasjon der til meg som ikke er veldig rutinert på interiør. Men jeg lærer! Nå har jeg kjøpt en Mahogni kiste, den er brun men jeg vil male den lys, hvit eller lignende.

Han som solgte kista mente den ble fin hvis jeg tok sandpapir først, for så å male den.

Prøver å google, men vil helst spørre deg hva du tror jeg bør gjøre? Og hvordan type maling skal jeg ha? Håper du kan komme med tips!! Klem Marthe

Stine sa...

Hei Marthe! Og takk takk!

Er bordet behandlet med noe? Lakk? Olje? Uansett må du vaske godt med salmiakkvann for å fjerne fettet. Er treet fett, vil ikke malingen feste. Matt ned overflaten med sandpapir, det er ikke nødvendig å pusse helt ned selv om det er lakk, f.eks. Jeg har fått godt resultat uten å slite meg i hjel med pussing. Grunn med heftgrunn for treverk. Sparkle om det er hakk. Du maler cirka 2 strøk med valgt farge(se hvor mye det dekker). Jeg liker å male med oljemaling fordi den gir et jevnere resultat. Noen foretrekker vannbasert maling fordi den lukter mindre og tørker fortere. Men her er det lettere å få et ujevnt resultat. Oljemaling vil gulne noe etter tid om det står mørkt. Velg gjerne en nyanse lysere enn du først hadde tenkt om du velger oljemaling. Du får det helt sikkert til, det er ikke så vanskelig :)

Lykke til!

Stine

Anonym sa...

Tusen takk for hjelpen! Jeg har ikke hentet det ennå, så jeg vet ikke helt hva det er behandlet med. Skal si ifra hvordan det går;)

Fortsett med bloggingen, kjempemoro!!

Lille meg sa...

Kjempefint - ønsker meg sånt :)

Herman Grans ♥ sa...

Bra valg :) Me har omtrent det samme golvet i leiligheten, er veldig fornøyd med det :) Trur det vil passe godt inn hos deg og :)
Hilsen Grete